zaterdag 3 maart 2012

2. Voorbereidingen

Ik heb groen licht gekregen van de kapitein: ik kan inderdaad midden op de oceaan elke dag een stukje platte tekst naar zoonlief versturen. Hij zorgt er dan voor dat deze op de blog verschijnt. De levensvatbaarheid van de blog is dus verzekerd. Bij deze bombardeer ik mijzelf tot de 'media crew member' van de oversteek.
Foto's en filmpjes kunnen niet verstuurd worden via de 'Sylpost', dus dat wordt na afloop (thuis) toevoegen. Maakt niet uit, dat komt later wel!

De Zeevonk ligt momenteel nog verwaaid in Trellis Bay op Tortula (British Virgin Islands). Het weer zit tegen. De afgelopen week waaide er een oostenwind kracht 4-5 met golven van 2,70 m hoog. Om daar 100 mijl recht tegenin te hakken naar St. Maarten, is niet fijn. Dus maar hopen dat het gauw beter wordt.
Trellis Bay op Tortola: midden boven
St. Maarten is straks ons vertrekpunt. Daar moet de boot de komende tijd nagelopen worden. Watersportwinkels en -voorzieningen zijn er genoeg, dus dat is geen probleem. Alleen er eerst nog even zien te komen...
De zeilen moeten nog voor controle en ter reparatie naar de zeilmaker. Maar ja, die heeft het momenteel toch te druk met de racejachten van de Heineken Regatta, dus dat moet even wachten. Ik hoop dat de supermarkt ruim inkoopt, want die krijgt er straks een grote klant bij!

Zelf zijn we ook al bezig met de voorbereidingen.
Zowel de heen- als de terugreis is geboekt. Heen met de KLM, terug met de ons onbekende nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal: TAP. Vertrekken vanaf Horta op de Azoren, overstappen in Lissabon en vandaar naar Amsterdam. Even opletten: van TAP mogen we minder bagage meenemen dan van de KLM. Goed de koffers wegen dus.

Wat nemen we mee: stapels post voor de Zeevonk natuurlijk, spelletjes, de IPad en vier weken kleding. Er is wel een wasmachine aan boord, maar ik weet niet of de watermaker die onderweg van voldoende water kan voorzien. Ik ga er dus maar vanuit dat we alleen kleine handwasjes kunnen doen.

niet veel kleren nodig...
Voor het eerste deel van de reis zal de kleding vooral bestaan uit shirtje, korte broek, zwembroek, bikini, zonnebril en heel veel zonnebrand. Hoe dichter we bij de Azoren komen, hoe kouder het wordt. Niet alleen de temperatuur van het water, maar ook de luchttemperatuur gaat aardig zakken. Vooral tijdens het wachtlopen 's nachts, is een trui, lange broek en zeilpak wel nodig. Dat wordt een gevarieerde kofferinhoud dus. Tel daarbij mijn zeillaarzen op, om mijn altijd koude voeten te verwarmen, en je komt al gauw tot een aardige hoeveelheid bagage.

Ook een bezoek aan tandarts en huisarts staat op ons lijstje.
We laten vooraf een APK-keuring van gebit en lijf uitvoeren zodat we problemen zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Helemaal uitsluiten kan je dat natuurlijk nooit, maar dan heb je er in elk geval wel alles aan gedaan. Bijzondere medicijnen op recept om eventuele calamiteiten het hoofd te bieden, nemen we als ruimbagage mee. Net als zeeziektepleisters. Verder hebben we natuurlijk het geluk dat de kapitein tevens arts is, dus ik vertrouw erop dat hij zijn boordapotheek tijdig aanvult.

Verder doen we ook nog wat aan onze conditie. Driemaal per week anderhalf uur naar de fitness. Lekker afbeulen om wat kracht en uithoudingsvermogen op te doen. Een boot met een lengte (incl. boegspriet) van 15 m, een breedte van 7.66 m, een mast van 20 m en een waterverplaatsing van circa 11.000 kg gaan we waarschijnlijk maar met een totale bemanning van vier man (van 55+) varen. Er zijn geen elektrische of hydraulische lieren aan boord: alles is handwerk dus. Spierballen zijn onontbeerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten