donderdag 26 april 2012

10. Voorproefje

Ik kan vanaf de oceaan via de kortegolfradio geen foto's of filmpjes versturen; alleen maar platte tekst. Hoewel ik al heel blij ben dat dat überhaupt mogelijk is, ziet het er wel een beetje saai uit natuurlijk.
Dat gemis maak ik na thuiskomst vast dubbel en dwars goed, maar daar hebben we nu even niets aan.

Uit de reacties van sommige collega's en bekenden merk ik, dat men er zich soms maar moeilijk een voorstelling van kan maken hoe dat er nou uitziet op zo'n boot. Om de thuisblijvers toch alvast een indruk te geven, voeg ik onderstaand filmpje in. Dit filmpje heb ik vorig jaar gemaakt toen we tussen St. Maarten, St. Eustatius en Saba zeilden.


Hoge golven die soms als bergen naast ons oprijzen. Bob onverstoorbaar aan het roer. Prachtig uitzicht vanuit ons wc raampje: de stuurboord romp die door de golven snijdt. Helder groen/blauw water met onder het oppervlak de schemering van koraalriffen. Het ruisen van de wind, het kabbelen van het water, het breken van golven, de eeuwige bewegingen van de zee.

En dan nog de prachtige vergezichten, een oogverblindende zon in een helderblauwe lucht, laaghangende bewolking en tropische regenbuien.



Wat we zoal tegenkomen onderweg?

Sowieso vliegende vissen. In hun vlucht is het moeilijk te zien of het nu vogels zijn of vissen, maar als ze eenmaal hulpeloos op het dek liggen te spartelen, is er geen verwarring meer mogelijk.

Een groep spelende dolfijnen rond de boot is natuurlijk prachtig en zorgt voor veel vermaak. Misschien, als we geluk hebben, komen we ook nog een walvis tegen. Moeilijk te filmen, maar wie weet.
Het kleine koppie van een naar lucht happende schildpad is ook een aandoenlijk gezicht; ik hoop dat ik dat nog eens van dichtbij op foto of film kan vastleggen.

Bijzonder om te zien is het 'Portugees Oorlogsschip'. Een soort kwal met lange tentakels en een gasblaas die als 'zeil' dienstdoet. Dit beest moet je als zwemmer niet tegenkomen in het water. Een niet ongevaarlijk dier. Zijn tentakels spuiten gif in zijn prooi, verlammen en kunnen zelfs doden. Mooi van een afstandje misschien, maar niet van (te) dichtbij. Net als een haai natuurlijk. Daar zit ik ook niet op te wachten.

Zwemmen onderweg blijft gevaarlijk. Ook al zou de boot (bijna) stilliggen. Het kan natuurlijk heel verleidelijk zijn als het warm en bijna windstil is. Maar je ziet niet alles wat er zich onder water afspeelt. En alleen al de gedachte dat het zwembad meer dan 4.000 meter diep is, maakt een verfrissend bad al iets minder ontspannen. Dat doe ik dus maar niet.

dolfijn voor de boeg


vliegende vis op het afdruiprek


walvis recht vooruit

Portugees Oorlogsschip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten