dinsdag 17 april 2012

8. Sextant

Dat lijkt me super interessant: onderweg met de sextant oefenen. 


Dat instrument heeft me altijd al geïntrigeerd. Nu is de kans daar. Ik krijg wekenlang de tijd om midden op zee een zonnetje te schieten. Mits die zon te zien is natuurlijk, maar die kans lijkt me vrij groot. 


Ik heb het boekje 'Alone across the Atlantic', geschreven door Sir Francis Chichester, bij mij in de boekenkast staan. Volgens mijn houterige schrift op de kaft heb ik het gekocht in Cambridge, Engeland, in 1974. Voor het lieve bedrag van 40 pence. Het is stukgelezen. Hoe zou dat nou komen? 


Blijkbaar ben ik dus al heel lang gek van bootjes, van zee en van reizen. Lang voordat er sprake was van een eigen zeilboot, een echtgenoot die ook van zeilen houdt en een ZEEVONK waarmee ik  de oceaan ga 'bedwingen'. 



Voor mij betekent een plaatje van iemand die in het gangboord van een boot een zonnetje staat te schieten: 'lange, spannende en avontuurlijke zeereizen'. Een afbeelding, zoals die in het boekje van Chichester zou hebben kunnen staan en die gemaakt zou zijn in een tijd dat er van GPS nog geen enkele sprake was. 


De tijden zijn ondertussen veranderd. De sextant is allang geen onmisbaar instrument meer, maar meer een 'ouderwets' back-up systeem voor het geval de stroom een keer uitvalt. Maar het is wel nodig om ermee te oefenen. Om de handigheid te krijgen om met het instrument om te gaan maar ook om de ingewikkelde berekeningen goed uit te voeren zodat je uiteindelijk min of meer de juiste positie vindt.




Hoewel ik een handzaam boekje heb gekocht met daarin de beschrijving van het werken met een sextant, begrijp ik er nog steeds geen snars van. Het wordt me maar niet duidelijk welke tabellen ik precies nodig heb. Ik kan wel een Reeds Almanac van € 45 kopen, alleen voor dit doel, maar dat gaat me te ver. Het boekje staat verder vol met formules met sinussen en cosinussen. Wiskunde was vroeger op school niet mijn favoriete vak. 
Ik neem het boekje wel mee op reis omdat ik weet dat de kapitein vroeger ooit voor de beta-kant heeft gekozen. Misschien begrijpt hij het. Kan hij het me uitleggen.


Op internet heb ik een gratis programma van de Hydrografische Dienst gevonden waarmee je ook, zij het iets eenvoudiger, de berekening zou moeten kunnen maken. Ik zet het voor de zekerheid op een USB-stick en stop het in de koffer. Maar ja, dan heb je wel stroom voor je laptop nodig natuurlijk...
Wat nou: positie bepalen als de stroom uitvalt! We moeten dan maar op onze oplaadbare zonnecelletjes vertrouwen. Hoe modern.

1 opmerking:

  1. Hehe! Ik denk dus krek hetzelfde als jij, Anita! Mij intrigeert die sextant ook, en ik moet zelfs toegeven dat ik bijzonder respect heb voor zij die daarmee kunnen omgaan, want in mijn ogen zijn dat de ECHTE zee- en oceaanzeilers. Als jij het straks kent, dan ben ik gelijk kandidaat om bij jou les te komen volgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen