woensdag 9 mei 2012

20. Dag 1

*English below*

It sil heave! (Friese collega's: er was enige discussie aan boord of dit goed gespeld is...)

Het is droog en zonnig en er waait een lekker windje. Net wat we nodig hebben. Zou dit een goed voorteken zijn? Henk en Bob brengen ons laatste vuilnis naar de kant en gaan nog even bij de Angelique langs. Laten zij nu ook een stuurautomaat  probleem hebben... Dat kunnen onze technici aan boord helaas zo snel niet verhelpen. Deze puzzel laten zij dus met liefde en vol vertrouwen aan Simon over.

Om 10 uur halen we het anker op en gaan we wederom ons dwarse apparaat uitproberen. Helaas, het werkt nog steeds niet zoals moet. Chips, chips, chips. Weer terug voor anker en aan de klus. Er wordt  wel een hele grote aanslag op ons geduld gedaan. Na enige tijd is er, op hoop van zegen,  een blijkbaar wel zeer drastische elektrische omleiding gemaakt, maar het werkt!

Om 11.30 uur zijn we dan eindelijk onderweg richting Azoren. Grootzeil en genua staan bij. We settelen ons en stellen ons in op een langdurige zit voor de komende weken. Ruim drie uur onderweg komt Joke van beneden en roept: walvis! Ik had ook al een soort geroep gehoord. We zoeken en dan klinkt er  een luide gil van Ruud: pal walvis achter ons! Fototoestel en videocamera worden van binnen van tafel gegraaid en we stormen allemaal naar buiten. We zien hem of haar een keer of drie, vier een prachtige duik maken waarbij een grote vin en de staart boven water komen. Een walvisshow volgens het boekje. Was dit nog een goed voorteken misschien?

We hebben een knoop of 10-12 wind en hoog aan de wind maken we een snelheid van rond de 6 knopen.  Er staat een lange deining waar we wel weer even aan moeten wennen. Dat betekent  blauwe plekken, schrap zetten en vastgrijpen wat je vastgrijpen kan om niet een schuiver te maken.
veld Saragossa wier
Na 15.00 uur zakt de wind een beetje in en verliezen we snelheid. Heel in de verte schuin voor ons, zien we een zeiltje. Heel ver achter ons ook. We weten niet wie het zijn en waar ze naar toe gaan. Verder is er geen levende ziel te bekennen. We komen wel veel losse stukken (maar ook een heel veld) Saragossa wier tegen.

Tegen de avond trekt de wind wat aan. We nemen alle veiligheidsmaatregelen door en verdelen de wacht. Joke begint, dan Ruud, om 1 uur Bob en om half 4 ik. Henk wordt als kapitein vrijgesteld van wacht omdat hij de hele nacht oproepbaar is voor problemen of zeilwissel. Bovendien is hij sowieso elke morgen vroeg wakker. Het idee is om de komende week allemaal steeds een wacht door te schuiven zodat we weten wie welke tijd het best bevalt.

Om half 8 is het al aardedonker. Bob en ik gaan gelijk na het eten en de koffie naar bed om wat slaap te pakken. Maar niet na eerst de prachtige fluoriscerende glinstering van echte zeevonkjes in ons kielzog te bewonderen. Er komt een prachtige maan op om 21.45 uur.
Ruud komt tijdens zijn wacht twee schepen op de AIS tegen waaronder een bananenboot onderweg naar  Columbia. Bob en ik zien geen enkel schip. Bob heeft wel de primeur van een squall. De wind valt even weg, gaat alle kanten op en een korte stortregenbui volgt. Hij moet alle moeite doen om niet ongewild overstag te gaan. Ik heb de primeur van de eerste zonsopgang en niet lang daarna kruip ik weer in mijn kooi om wat slaap in te halen. Ik kijk trouwens eerst nog even op de thermometer. Het is midden in de nacht 26 graden buiten. Niet te vergelijken met de temperatuur tijdens de nachttocht van de Toerzeilers of de Small Ships Race...

's Nachts is er een ongelukkige vliegende vis die ook een primeur heeft:  hij is als eerste bij ons aan boord geland. Helaas moet hij dat met de dood bekopen. We vinden hem pas 's morgens in het gangboord en dan kijkt hij al wel heel star uit zijn mooie grote oogjes. Sorry jongen, het was niet expres. Joke maakt van de nood een deugd en verwerkt hem tot aas om aan onze lange vislijnen te haken.

Al met al hebben we een fantastische eerste zeildag en -nacht!

Om 12 uur 's middags, na 24 uur zeilen, is onze positie: 18.50.4 NB en 62.01.8 WL
Onze eerste dagafstand bedraagt 115.1 mijl.

ENGLISH:

Tuesday 1st May 2012
Finally: departure, (at first for a test but alas, back to anchor, still not good) at 11.30 (UTC 15.30), waved farewell by Simon, Shelley, At and Dia.

We hoist the sails (main and genoa) and everything works just fine.  Three hours later I hear a sort of howling sound and I know: a whale's song! I rush outside, Anita had also heard it and we all scan the horizon. Then Ruud shouts: it's behind us, at 25 meters! Big, black, a heavy head and enormous dorsal fin. He/she shows him/herself  some 3 times, blows a fine spray of water as farewell and disappears. What a great start of our 2100 plus nautical miles trip!

For you landlubbers: a nautical mile is 1852 meters, and a knot is the speed per hour in nautical miles.

We have dinner before it gets dark: white and wild rice, steamed broccoli, grilled marlin and a lemongrass sauce, quite yummy! After tea and coffee we start our watches, Henk is exempt, being standby 24/7. We each do 2,5 hours, from 8 p.m. to 6 a.m.  and after rotating for 4 nights we will all know which watch suits him/her best.

Ruud and I admire the rising full moon at 9.45 p.m., I see a round lighted circle glide past, it must be a phosphorescent jellyfish. Our two hulls make 2 shiny tails, sparkling noctiluca scintillans, for which 12 years ago we named our catamaran "Zeevonk" . The stars overhead are a brilliant sight. On our tablet we have the Google Sky app, so we can check them out and find their names.

There are a few rainsqualls during the night which upset the sails and cause the boat to make drastic shifts, so Henk has to assist. We all find the first 20 hours a wonderful start. One unfortunate flying fish lies dried out on deck in the morning, I hook it to one of the 2 fishing lines, who knows what we have for dinner tonight?

At 12 UTC (8 a.m. for us) we listen to the Atlantic Homerun net, organized by Henk on "Sogno d'Oro". "Seawitch" with Peter from Germany is 1 degree (60 miles) north of us and a bit to the west. He does 6 knots, where our speed was 5 on average. Henk announced a weather report at 13.15 UTC, we couldn't hear clearly so Peter relayed for us.

Wednesday May 9 at noon our position is 18.50.4 NB and 62.01.8 WL.
And we have sailed 115.1miles, another 2101 to go if we sail a straight line....

1. Lieve Zeevonkers,
    Wij wensen jullie een prachtige behouden zeiltocht naar de Azoren !!!
    En weet dat we aan jullie denken en dat we jullie volgen.
    Geniet met z'n allen, warme ~Tr de Mer~ zeilgroeten vanuit Parkhaven-Lelystad!