zondag 13 mei 2012

23. Dag 4

*English below*

21 ∞ 6.43 Kn 15-5 10.30 Kn 68 ∞
25 ∞ 6.71 Kn 16-5 12.30 Kn 82 ∞
39 ∞ 6.79 Kn 17-5 12.70 Kn 111 ∞

De rest van de dag verloopt hobbelig. De golven zijn ongeveer drie meter hoog en niet erg lang. We moeten onze snelheid aanpassen anders zouden we teveel klappen maken. We vallen 20 graden af, de genua blijft ingerold en het tweede rif blijft ook staan. Geen enkel schip gezien de hele dag.

De wachten verlopen rustig. De wind en de golven blijven mooi constant dus we hoeven eigenlijk niets te doen. Dit keer een prachtige sterrenhemel. Honderden sterren zijn te zien en, wel verwarrend, sommige staan heel laag. "Is het nou een toplicht van een zeilboot of is het een ster?" Daar is de radar dan weer goed voor. Ik word trouwens zelf nog verwend met een vallende ster.

Om 8 uur 's morgens horen we via het netje dat Henk van de Sogno d'Oro een hele vervelende nacht achter de rug heeft . Hij heeft door de onrustige zee geen oog dicht gedaan. Ik leef met hem mee: je zal toch in je eentje in een 26 voets bootje in deze heksenketel zitten. Hij wil het natuurlijk zelf, maar alle respect. (Voor de reisverhalen van Henk kan je op Google even zoeken op: 'Midget 26 Sogno d'Oro Henk' en er komt via de site van de Midgets allerlei informatie over hem tevoorschijn.) Henk vertelt ook dat zijn grote vriendin Laura Dekker vandaag het Panamakanaal gepasseerd is en nu koers zet richting Nieuw Zeeland.

We hebben het tijdens het ontbijt nog even over de Belgische Sigrid die met de oversteek op de heenweg met de Zeevonk is meegeweest. Dat is zo goed bevallen dat deze dame daarna in haar eentje zelf in de Carieb is gaan charteren. Zie haar website 'luckybitch.be'. Ook zo'n kanjer.

Over het eten gesproken, dat is zoals altijd weer prima voor elkaar. Ik ben alleen niet zo goed in het reproduceren van alle recepten die onze kok ons dagelijks voorzet. Ik kan alleen beamen dat de resultaten heerlijk zijn! Zie voor een uitgebreide beschrijving haar Engelse stukje blog van gisteren. Onze teksten mogen trouwens niet te lang zijn en ook niet teveel dubbelingen vertonen want de tijd dat we via de sailmail kunnen zenden, is beperkt en moet gedeeld worden met het binnenhalen van de weerberichten. Ook niet onbelangrijk.

Volgens de laptop zou het vandaag zaterdag moeten zijn. Van dag, datum of tijd hebben we geen notie meer. Alle dagen verlopen volgens een vaststaand stramien. Morgen daarover meer.

Vanaf dat het vanmorgen licht werd, is een rif eruit en de genua weer bijgezet. De deining is iets langer zodat we meer snelheid kunnen maken. We varen nu 7 knopen. 's Nachts varen we meer defensief; we voeren dan minder zeil dan overdag onder dezelfde omstandigheden. Dan maar wat  langzamer, maar het is wel veiliger mocht er een plotselinge bui met veel wind overkomen bijvoorbeeld.

Afgelegde afstand laatste 24 uur: 134,7 NM
Positie 12 uur lokale tijd:  24.23.70 N en 58.33.22 W

ENGLISH:

Saturday, May 12, Day 4
Nice, nice, nice. Sailing CAN be really pleasant. This morning our 45 ft cat is rolling off each wave, not exactly gently, but not with as many unexpected moves and splashes as before.

The remainder of yesterday we had 3 meter waves and we really had to watch our steps. We changed course with 20 degrees so as to take the incoming waves better. We keep the 2nd reef in the mainsail, and the genoa is furled somewhat. The stars were out, the watches were uneventful and we all had a good night's rest. At the end of my watch I urged our skipper to take the reef out unfurl the genoa, and being my obedient husband, he did. So we make 7 knots and more again.

Last night we all felt like a more elaborate dinner (plus a glass of wine or Ruud's whisky mix) than the day before (mashed potatoes, steamed courgette and grilled chicken-left overs), namely couscous, ground beef hash and baked plantains with steamed green beans and carrots that  needed to be used up as they started to get black spots. So I have carrots in the freezer for future use, one has to be practical, right? I like to steam the vegetables in the microwaves, that way it is done fast, tastes very good and natural, without any additives. And, it does not need a burner on the diesel stove. When I use the electric ceramic plates and/or the oven I need to run the engine simultaneously. Today I made the last bananas into a mango-banana smoothie which we had with banana cake.

I still have no fishing lines out, as there is a lot of Saragossa weed floating which would within minutes cover the lure and hook.

Our position at noon: 24.23.70 N and 58.33.22 W
Distance last 24 hours: 134.7 NM

1. He Bob en Anita,
    Geweldig dat jullie nu onderweg zijn!! Gisteravond hebben we het tijdens het diner bij het Lustrum natuurlijk over jullie gesproken.......Zijn ze vertrokken, hoe zou het met de stuurautomaat zijn......Veel succes en hou jezelf in evenwicht!!