maandag 14 mei 2012

25. Dag 6

*English below*


Halle Zeevonk,



Jullie zitten net in een trog

Ik zou zeggen even een dag naar het oosten motoren en je krijgt weer wind.

Tot aan de Azoren is op het ogenblik alles wind NO
Dus je moet nog even naar het noorden blijven varen.
De routeplanner rekent het als volgt uit.

COG  SOG  UTC tijd  TWS   TWD AWA
31 6.05 Kn 15-5 7:00  7.8 Kn 138 107
19 6.90 Kn 16-5 7:00 10.7 Kn 78   59
23 6.84 Kn 17-5 7:00  9.3 Kn 83   60
29 7.35 Kn 18-5 7:00  8.5 Kn 124   95
57 6.98 Kn 19-5 7:00  9.5 Kn 158   101
71 7.03 Kn 20-5 7:00 13. Kn 175   104
92 7.25 Kn 21-5 7:00 16. Kn 256   164

THUNDERSTORM ACTIVITY ASSOCIATED WITH A NON-TROPICAL LOW ABOUT
460 MILES WEST-SOUTHWEST OF THE SOUTHERN AZORES ISLANDS HAS
DIMINISHED SINCE YESTERDAY.  THE POTENTIAL FOR DEVELOPMENT HAS
DECREASED...AND THE SYSTEM NOW HAS A LOW CHANCE...20 PERCENT...
OF BECOMING A SUBTROPICAL OR TROPICAL CYCLONE DURING THE NEXT
48 HOURS.

De vooruitzichten zijn steeds volledig anders. Er worden steeds weer nieuwe
depressies voorspeld die  bij de voorspelling van 6 uur later weer verdwenen
zijn. Volgens de routeplanner blijft de koers de komende 3 dagen NNO dan
drie dagen NO. Daarna O.
De wind blijft tussen de 10 en 15 Kn.
Goede vaart

Nix 


Allereerst een boodschap van Ruud aan zijn tante Annie uit Rotterdam: tante wordt woensdag 16 mei 91 jaar. Namens Ruud heel hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag! Hij en de rest van de bemanning wensen u een hele fijne dag en wij zullen met ons allen, midden op de Atlantische Oceaan, op uw gezondheid proosten!

Potverdorie, zeggen die mannen gister niks. Ze houden wijselijk hun mond. Pas nadat er een mail van een van de kinderen wordt binnengehaald, merken 'wij vrouwen' dat het moederdag is. Laten we dat nou helemaal niet in de gaten hebben. Als we dat eerder hadden geweten hadden we toch tenminste ontbijt op bed 'ge-eist'! We nemen nog wel wraak...

Omdat de zee redelijk rustig is, wordt er druk geklust. Bob en Henk zoeken in de bakboord machinekamer naar een lek waardoor wat water naar binnen komt. Dat is gauw gevonden en blijkt gelukkig niet ernstig maar wel vervelend, want het zit op een lastige plek. Omdat Bob de kleinste is, heeft hij de eer om bijna ondersteboven hangend een plaatje te monteren en het geheel dicht te kitten. Probleem opgelost.

lek zoeken
Ruud breekt zijn hoofd over de dieselkookplaat die maar niet wil doen wat onze kokkin wil. Gelukkig hebben we ook een elektrische kookplaat aan boord, dus we zijn er niet van afhankelijk; warm eten krijgen we toch wel. Maar goed, nu en dan een beetje  hersengymnastiek is helemaal niet slecht voor de enige ingenieur aan boord!

De oceaan is nog steeds leeg. Zeer leeg. Geen walvissen, geen dolfijnen, alleen wat vliegende vissen. We hebben er vanmorgen twee op de trampoline gevonden. Zeker samen een beetje gedold vannacht. Jammer genoeg konden ze de uitgang van de attractie niet vinden en zijn ze overleden. Ruud verbaast zich erover dat er helemaal geen vogels zijn. Nu en dan komt een enkel verdwaald exemplaar langs, maar tegen de tijd dat Ruud zijn camera heeft gepakt, is hij alweer verdwenen.



vliegende vis
Joke wil nog wel eens wat vislijnen uitgooien. Zij hoopt als kok op een lekkere verse dorade of zo, maar tot nu vangt ze alleen maar Saragossa wier. Helaas valt gistermiddag de wind even weg. De stuurautomaat snapt het niet helemaal en de boot gaat uit zichzelf overstag. Natuurlijk hangen er net vier lange lijnen achter ons. Je raadt het al: de boel raakt in de war, een lijn blijft achter het roer hangen en het dure nieuwe (nep-) aas van een van de lijnen verdwijnt  naar de 5.000 m diepe bodem van de zee.

Gisteravond zien Ruud, Bob en ik onze eerste echte duidelijke 'groene flits'. Terwijl de zon onder de horizon verdwijnt, zien we het bovenste randje nog net even groen oplichten. Volgens de overlevering staat dat voor 'een gelukkig liefdesleven'. Dat hebben we dan maar weer mooi in ons zak!

In het pikkedonker, tijdens ons happy hour, draaien we shantymuziek met de volumeknop bijna op maximaal; er is toch niemand die er last van heeft. Het zeemanslied 'Rolling home' vinden we allemaal wel zeer toepasselijk voor onze situatie. Even later zien we achter ons plotseling een toplichtje boven de horizon verschijnen. Afstand is in het donker moeilijk in te schatten. We zetten de radar aan en zien dat hij een mijl of 6 van ons verwijderd is. Joke roept hem op en het blijkt een zeilschip van 80 ft te zijn (voorwaar geen kleintje dus) die net als wij, onderweg is naar de Azoren. Pas tijdens de tweede wacht loopt hij ons (op de motor) voorbij.

We hebben een rustige nacht en zeilen (met fok, genua en zonder reven) lekker door. Het blijft toch een raar idee dat de boot zonder veel bemoeienis van ons, ook 's nachts, rustig haar eigen gang gaat. 's Morgens staat er een hele lange  deining. Ik zit even op het voordek en zie hoe hoge heuvels schuin van voren op ons afkomen. Als een dobberend badeendje neemt de boot elke hindernis en glijdt er moeiteloos overheen.

Gemeten dagafstand om 12 uur lokale tijd: 122.9 nm
Positie om 12 uur:  27.44.7 N  55.47.2 W

ENGLISH:

Monday May 14, Day 6
Why, oh why, did our men not realize what day it was yesterday? Our oldest daughter sent us an email, and Happy Mother's Day...!

It was a nice day, anyway: good sailing, good company, good cheer. Again, no speed/distance record.

Bob and Henk found where the water in the portside engine room came from. The rudder misses a cover, and Bob fixed that with sikaflex.

At a given moment there were 2 birds following us, this reminded me of trying to catch some fish for dinner so I put 4 lines out, hoping for mahi-mahi, tuna, Spanish mackerel...But instead I caught a rich harvest of Saragossa weed. At one time the wind was gone, Zeevonk changed course and of course 2 lines were caught in the rudders. One I could save, the other lost the new (expensive) lure. Well, I have some more ready, made of empty toothpaste tubes.

During Happy Hour, we played LOUD shanties (the neighbours did not complain) and Rolling Home we find a suitable song for during the beautiful sunset, complete with green flash. Jules Verne said that once you've seen one, you'll be alright with love! Anita, Bob and Ruud finally saw the green flash so there's hope for them....

In the dark we see a light, on the radar I see its position and I call him on the VHF. It is a 80 ft monohull, they just took the sails down so that they could sit down in style for dinner... and to continue their trip to the same destination as we have: Horta. By the way, good friends of ours on their ship "Horta" now in St Lucia, contacted us during the daily Atlantic Homerun Net, with good wishes and extra information on the weather. Prediction: calm, and Harm even suggested we go east now by engine, but we prefer this smooth sailing (and faster than by engine!)

We had a calm night indeed, everybody happy and relaxed, and more energy.
Anita just now cleaned the sextant and Ruud explains how it works. So tomorrow at noon we can check our electronic position by a sighting with the sextant!

The distance for the last 24 hours: 122.9 nm
Position at noon:  27.44.7 N  and 55.47.2 W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten