Attentie: in tegenstelling tot eerdere berichten kan men de satelliettelefoon niet gebruiken. Niet schrikken dus, als u geen verbinding krijgt!
Na een onrustige nacht met kabbelende golfjes tegen de romp
en tikkende vallen langs de mast, worden we wakker met de boot achterstevoren
aan haar anker. Het is warm en zonnig. Niets wijst meer op de stort- en
onweersbuien van gisteren.
De conversatie op het netje is nu beter hoorbaar. Dat geeft
hoop voor de toekomst. De andere Henk is beheerder van het netje. Hij is de
Henk met wie Laura Dekker ook een tijdje heeft opgevaren. Een solozeiler in een
Midget 26 die op wereldreis is (je hoeft dus geen geen grote boot te hebben,
Kris!).
Joke en ik gaan al vroeg naar de douane om uit te klaren.
Ook nog even bij Nico van de ‘Nix’ langs; een verwoed weeramateur. Hij belooft
ons dagelijks op de hoogte te houden van de weersverwachtingen. Dat samen met
de weerberichten die wij zelf via de kortegolfradio binnenhalen en de
informatie die wij van de zeilers van het netje krijgen, moet ervoor zorgen dat
we op en top geïnformeerd zijn.
uitklaren |
Plotten van andere overstekers |
Ik word wakker van wat kabaal naast de boot. Het blijkt de
kustwacht te zijn. Zij vragen of wij iets hebben gezien. In de doorgang tussen
Tintamarre en Orient Bay, vlak voor ons neus, blijkt vanmorgen vroeg een vliegtuigje te zijn
neergestort. We hebben niets gehoord of gezien. Een helicopter maakt zoekslagen
en later komt daar nog een vliegtuig van de kustwacht bij. Er zijn diverse
reddingsboten op het water maar blijkbaar kan men niets vinden. De zoektocht
naar een eventueel wrak in het water duurt al uren. Dat verbaast ons want het
water is glashelder en vlak.
Via het netje horen we dat de andere Henk zo'n 200 mijl ten noordwesten van St. Maarten zit. Hij waarschuwt dat hij in zeer onstabiel weer verkeert en adviseert vooral naar het noorden te varen tot een graad of 25 noorderbreedte om daar de goede wind op te pakken.
Via het netje horen we dat de andere Henk zo'n 200 mijl ten noordwesten van St. Maarten zit. Hij waarschuwt dat hij in zeer onstabiel weer verkeert en adviseert vooral naar het noorden te varen tot een graad of 25 noorderbreedte om daar de goede wind op te pakken.
FOR THOSE
TO WHOM DUTCH IS DOUBLE DUTCH:
From now
on, Joke will more-or-less translate Anita’s blog into English. Not that Anita
wouldn’t be able to do that herself perfectly well, but as crew we have to
divide the tasks...
First, let
me recapitulate what went on before.
End of
February Henk and I heard from our youngest daughter Rinske that she and Tibor
would after all not come and sail with us this summer. Too bad... but for a
good reason: they are expecting their first baby early September. WOW, we’re
going to be grandparents! Then within a day we had decided to sail back to the
Netherlands. When is the best time, well, that is May, starting from St
Maarten. We already had a Dutch couple booked for a 2 weeks’ charter in May, but
Mallika and Deep on “Zeebeest” could have them instead, everybody happy.
Our last
charter was end of March, so from April 8 on we were free to get ready.
Ourselves, and Zeevonk that is. We are sorry, in a way, to leave the Caribbean,
after 8 happy years here. But we have a lot to look forward to.
Our crew
Anita and Bob arrived the 29th, a day later Ruud came after a few days on
Curacao. A lot to do, we had already had Ton from “True Blue” have a look
(literally, he detected the problem in a minute) at the generator, Rusty from
FKG overhauled the hydraulic pump for the steering, the diesel outboards were
serviced by Simpson bay Diesel Service. The sails were checked and repaired
where necessary, a great job by the Dutch lady at North Sails above Lagoonies.
Joke shopped till she nearly dropped.... 3 weeks at sea for 5, plus extra. How
do you calculate how much flour for bread you need (and don’t forget the yeast),
how milk powdermilk for the yogurt etc etc.?
We had our
dinners in various nice restaurants, had many visits from friends to keep us
from working... in short we had a great time. At Lagoonies Flea market we got
rid of our now superfluous snorkelsets, dive bottles, charts, island information,
pot-a-potti, backpacks and such like.
Henk from
“Sogno d’Oro” announced his Atlantic Homerun Net, during a meeting organized by
Mike from “Quinn”, who has been across 11 times now. When to leave, where to
make a turn towards the Azores etc. We had a few days to practice picking up
the frequency (8107 at 12 UTC) and hear the whereabouts of everyone of the Net.
Bob and
Joke put tape on the large saloon window that still leaked. The really last
chore was buying a new Morse cable for the hydraulic steering, it was
completely rusted! Then Paul and Monique from “Full Circle” came to take
pictures for the Harlinger Courant back home. Then goodbye St Maarten, goodbye
good friends, see you again somewhere, the earth is round!
We finally
left on Friday the ...no, not 13, but the 4th of May. Sailors’
superstition has it that leaving on a Friday is not a good idea but we left
anyway, at 1.30 p.m. Nice wind, nice sailing, nice boat, nice crew! But, it
being Friday, the winds got stronger, the steering didn’t seem correct, we all
were tired from those many last minute chores. By 5 p.m. we decided to turn
back and pick up a mooring at Tintamarre. At least we are now in a different
country, France! We had a good night’s rest, swimming is great, we feel good
about our decision.
We moesten even inhalen met lezen ivm meivakantie hier in Nederland; in Joure, Langweer en Heeg geweest. We zijn dus geen zeezeilers!! Maar vanaf nu volgen we jullie weer.
BeantwoordenVerwijderenWe duimen voor een goede wind!!Goede reis!!
Mei groetnis,Henk en Hinke.
Mooie verslagen! Ik zal maar eens opsnorren hoe zo'n Midget 26 er uit ziet. intussen blijf ik dromerig jullie verhalen volgen, maar sta een beetje achter nu ;-)
BeantwoordenVerwijderen