It's a beautiful day! Dat gevoel hadden we
gisteren allemaal. Niet alleen omdat er een lekker zonnetje schijnt en er een
mooi windje waait. Nee, het voelt als een bijzondere dag; als een omslagpunt.
De eerste helft van de reis zit erop en nu gaan we langzamerhand naar het
eindpunt toewerken.
Eindelijk hebben we de goede wind en de goede stroom te
pakken die ons direct naar de Azoren zouden moeten voeren. De wind is
zuidoostelijk tot zuid. Dat betekent dat we wat ruimer kunnen gaan varen en we
de golven onder een gunstiger hoek aansnijden. Dat verbetert het comfort aan
boord en onze snelheid aanzienlijk. Met meer dan 8 knots (of 'neuts' zoals een
Fransman vandaag met een inspecteur Clouseau-achtig accent over de marifoon
zei) spuiten we er vandoor. Voor het eerst zie ik deze reis drie Portugese
oorlogsschepen passeren. Nee, niet die van de Marine, maar de zogenoemde
kwallen met opgeblazen zeil (zie een eerdere blog). Toeval: Portugese
oorlogsschepen -> op weg naar de Azoren (hoort bij Portugal)?
Portugees oorlogsschip |
Een prettige bijkomstigheid van de klok een
uur vooruit zetten, is dat we nu voor het eerst bij daglicht dineren. Dat voelt
gelijk een stuk Europeser aan, dan de warme maaltijd nuttigen in het
pikkedonker (zoals in de tropen gebruikelijk).
Na het eten komt mijn grote vriendin Venus
weer tevoorschijn. Tot voor kort had ik nog nooit met haar kennisgemaakt, maar
sinds deze tocht is zij een hele vertrouwde medereizigster voor mij geworden.
Ik heb totaal geen verstand van sterren en planeten, maar 'mijn' Venus kan ik
nu (met dank aan de kennis van de mannen) feilloos aanwijzen tussen de andere
honderden lichtpuntjes aan het firmament. Dat is makkelijker dan het lijkt want
zij is de dichtbijzijnde planeet. Zij geeft een heel helder, schitterend
en zeer opvallend licht. Venus en ik lopen zo'n beetje hetzelfde schema; ze
begint haar nachtwacht iets eerder dan ik, schijnt mij bij en na verloop van
tijd verdwijnt ze weer. Dat heeft in het begin nog wel eens voor wat
verwarring gezorgd, want als Venus langzaam onder de horizon zakt, lijkt
zij even op het toplicht van een boot. Maar, lieve vriendin, leuk geprobeerd
maar daar trap ik nu niet meer in!
MaxSea Virtual Passage Planner |
Tenzij... we harder gaan dan gedacht. Voor
zondag en maandag wordt er flink veel wind verwacht. We moeten volgens
weergoeroe 'Herb' even een wat zuidelijker koers varen om daar optimaal gebruik
van te kunnen maken. Dat doen we dan ook braaf. Evenals Hitchhike Heidi die,
buiten ons gezichtsveld om, nog steeds schuin voor ons vaart.
Om 12 uur klinkt er opeens een kreet van
Henk: 'Walvis op 10 uur!' We grabbelen onze camera's bij elkaar en snellen
allemaal naar buiten. Jammergenoeg is hij niet dichtbij genoeg om mooie opnamen
te kunnen maken, maar we zien hem wel driemaal spuiten.
Alvast mijn hartelijke gelukwensen aan mijn
zeer gewaardeerde collega Ria, die maandag 50 jaar wordt (oeps, had ik dat niet
hardop mogen zeggen, Ria...?). Maak er een hele fijne (vergader-)dag van!
Afgelegde 24-uurs afstand om 13.00 uur
plaatselijke (Zeevonk) tijd: 139,5 mijl
Positie: 36.06 N en 49.43 W
ENGLISH:
Saturday, May 19, day 11
Yes, that was sailing as sailing should
be... we had a perfect day yesterday. Only the cold, 20 Celsius in the
morning... so we used the duvets again for the first time in 8 years, and I no
longer walk around barefoot! Until then just a sheet or nothing at all was fine
or even too warm, sometimes the blower was necessary all night.
During the night we passed our imaginary
point of no return: we are midway the Atlantic, at least we halved the distance
from St Maarten to the Azores, which is 1086 nautical miles (x 1852 meter).
Ruud took a picture during his watch, at 0.30 a.m.
Anita saw 3 Portuguese man-o-war, the purple
ones, not the grey ones, although of course we are slowly creeping towards the
Azores which are Portuguese! They are jellyfish that "float on the surface
of the ocean, with the wind blowing in their "sail", a gas-filled
translucent float with numerous thin, retractable tentacles. They float on the
surface, propelled by wind. Highly toxic; contact with tentacles will produce
intense sting causing redness, welting and blistering. Numerous stings
may require medical attention. Beware, tentacles often extend behind or below
float." I quote Paul Humann and Ned Delough, we have their series Reef
Creatures, Reef Fish Identification and Reef Fish Behaviour. If you should plan
to the Atlantic Circuit or sail in the Caribbean, the Identification Book is a
must. I was stung when on our first crossing when I had the brilliant idea to
go swimming midway the ocean, when I got out again I had 2 small bluish stripes
on my arm, and oh boy did that hurt for many days!
One advantage of putting the clock forward
is that we now dine in daylight.
Around noon today Henk shouted: whale at 10
o'clock. We all saw the fine mist of "the spout, the expulsion of air at
the surface through the blowhole(s) or nostril(s), during exhalation".
This again is a quote, from The Audoban Society Pocket Guides on marine
mammals. This fine booklet was left behind by Michiel and Anouk after their
trip with us to Tobago and Trinidad. Thanks again!
Distance in the last 24 hours: 139.5
nautical mile (a record for this crossing, so far; the record on our first
crossing was 165)
Position at 1 p.m.: 36.06 N and 49.43 W
Het moet prachtig zijn, een sterrenhemel daar! Hier, met al die lichtvervuiling, kom ik niet verder dan Orion, de Grote Beer en een soort 'W' (welke dat is, weet ik niet...).
BeantwoordenVerwijderenPrettige reis verder!
Geachte Michiel,
BeantwoordenVerwijderenIk wilde een persoonlijk bericht sturen, maar zie daarvoor geen mogelijkheid.
Mag ik de foto van het Portugese oorlogsschip (met bronvermelding en link naar jouw blog) gebruiken op mijn blog?
Bij voorbaat dank,
Vriendelijke groet,
Bert Ernste
http://berternste.wordpress.com/