zaterdag 26 mei 2012

37. Dag 18

*English below*

We luisteren nog trouw elke dag naar het Atlantic Homerun Net. De andere Henk blijft geduldig het netje leiden, ook al komen er elke keer weer nieuwe schepen bij en wordt de oproeplijst steeds langer. Volker van de Hitchhike Heidi heeft vandaag minder goed nieuws. Hij heeft motorproblemen. Ook hij had gister en eergister weinig wind en toen hield net zijn motor ermee op. Tot onze verrassing ligt hij niet meer een mijl of 35 voor ons maar is hij ondertussen afgezakt tot dezelfde afstand achter ons. Afgelopen nacht hebben wij hem, zonder dat we het wisten, ingehaald. Een paar techneuten die ook naar het netje luisteren, geven hem direct allerlei tips om de storing op te lossen. Gelukkig is er nu weer genoeg wind om te zeilen, maar Volker maakt zich vooral zorgen over het aanlopen van de haven van Horta zonder werkende motor. Degenen die eerder arriveren, zeggen hem alle hulp toe. Dat stelt hem enigszins gerust. Nu komt de waarde van het netje weer naar voren.

Het is een onbewolkte, zonnige dag. Met de wind van achteren kunnen we heerlijk op het voordek in het zonnetje liggen. Een rustige, soepele deining wiegt ons bijna in slaap. We halen langzaam maar zeker een zeilboot in. Volgens de AIS is het de 'STYRR'. De hele dag varen we zij aan zij en komen we steeds dichter bij elkaar. Tegen donker zijn we nog maar een mijl van elkaar verwijderd. Het schip heeft een hele bijzondere opbouw: het heeft wat weg van de Ark van Noach. Joke maakt contact via de marifoon. Het zijn twee Zwitsers op een zware 85 tons tweemaster. Martin en zijn maat zijn ook op weg naar Horta en gaan vandaar via Gibraltar door naar de Middellandse Zee.

In de middag worden we dan eindelijk verrast door een mooie dolfijnenshow. Een stuk of vijftien volgroeide exemplaren maken er een heel spektakel van. Voor de boot, naast de boot, onder de boot; een enkeling maakt een sprong en landt met een buiklanding plat op het water. Het is heel moeilijk om ze op het goede moment te fotograferen of te filmen. Ze zijn zo verschrikkelijk snel en wendbaar. Het is een feest om naar ze te kijken.

Tijdens mijn wacht heb ik het voor het eerst echt koud. Toch nog te weinig dikke kleren  aangetrokken. De wind trekt aan en wanneer de wacht van Bob afloopt, (om een uur of 1's nachts) moet er actie worden ondernomen. We varen met wind achter, zonder fok, met grootzeil met rif en bulletalie. Ondertussen waait er tot 32 knopen wind (een dikke windkracht 7) en staat er een wilde zee. De mannen besluiten het grootzeil weg te halen omdat de boot door de golven opzij geduwd wordt en steeds wil gijpen. Helaas, dezelfde vervelende zeillat zit ze weer dwars. (Voor alle volledigheid: het is geen kort latje maar een lat van een meter of drie.) Hij is weer losgebroken en blokkeert nu ook het wagentje waarmee hij aan de mast zit. Het zeil laten zakken lukt dus niet zomaar. Henk en Bob hijsen zich in het pak en klimmen op het dak. Met brute kracht trekken ze het zeil uiteindelijk naar beneden. We gaan alleen op de fok verder. Daarmee maken we toch nog een snelheid van ruim 6 knopen, dus zo erg is dat niet.

Ik slaap heel slecht. Door al het gestommel op het dak ben ik over mijn slaap heen en de wilde zee helpt ook niet echt om rustig in slaap te vallen. 's Morgens waait het nog steeds heel hard. We kunnen niet buiten zitten. De zon schijnt wel, maar de wind is te koud en de bewegingen zijn te heftig. De zee laat ons niet zomaar gaan! Volgens het navigatieprogramma hebben we nog 20 uur voor de boeg. Dat komt heel goed uit, want dat betekent dat we morgen  bij zonsopkomst Horta zullen binnenvaren. Mooier kan je het niet treffen. Nog even een dagje zo volhouden dus. Dat gebruiken we dan maar om onderling foto's uit te wisselen en alvast wat in de koffers te rommelen.

Gevaren dagafstand in 24 uur: 139 nm
Positie na 24 uur: 38.00 N en 30.38 W

ENGLISH:

Blog by Joke
Saturday, May 26, Day 18
To celebrate our last 24 hours at sea (I mean, the NEXT 24 hours) I make chocolate chips cookies.

Although there is a lot of wind that started late last night, up to 32 knots, we are quite comfortable, the wind is from the back and the waves a 3 meter, but not steep. Before it got too dark to work on deck, Henk and Bob climbed on the cabin roof to take down the mainsail for 2 good reasons: again the batten was sticking out and the boat tended to gibe. Under just the jib we still made a good 6 knots, very pleasant during the night.

I made radio contact with a boat that was at 1 mile from us, the "Styrr", with 2 Swiss on board. We'll see them in Horta, we have quite a fleet to visit and hear their stories.
We expect to make Horta early Sunday morning, perfect timing. "Luna" will contact the authorities on arrival to assist "Hitchhike Heidi" after they have sailed in and anchored temporarily in the inner harbour. We as well will assist with our dinghy. HH's engine still does not work, despite technical advice from "Luna" and "Sogno d'Oro". I just listen and nod my approval.