woensdag 16 mei 2012

26. Dag 7

*English below*

Beste Zeevonken,

Je zit precies op de goede plek in het huidige weerbeeld.De routeplanner geeft aan dat je op 24 mei aankomt.
koers NNO tot 18-5 10:00 UTC wind O 13 afnemend tot 10 draaiend naar ZO

Daarna koers ONO wind ZO draaiend naar Z langzaam toenemend tot 30 kn op 21-5

twee kleine felle depressie passeren vlak ten noorden van jullie, dus tot
het einde van de rit een mooie wind van achteren.

Goede vaart
Nico

Als ik zo de laatste Engelse woorden van Joke van gisteren lees, denk ik niet dat het er vandaag nog van komt: een zonnetje schieten om 12 uur.

Gister, tegen de avond, zien we de bewolking op komen zetten. Nog voor het eten rollen we de genua in en steken we een rif  (defensief nachtzeilen: geleerd van Johanna!). Geen overbodige luxe blijkt achteraf want tijdens mijn wacht gaan de hemelpoorten open en begint de wind flink aan te trekken. Het gaat er raar aan toe. Wind tot 24 knopen, een snelheid van 7.6 en dan die golven. De vriendelijke heuvels van gisteren zijn veranderd in venijnige bergen. Hoewel, dat denk ik te voelen want zien doe ik het niet. Het is aardedonker buiten. De boot maakt rake klappen en rare schuivers. Het is voor het eerst dat er keukeninventaris uit de kastjes valt. Met een zaklantaarn kruip ik over de vloer om te zien wat er allemaal op de grond ligt, zodat ik het kan opruimen. In het donker met je voet op een halve keukenmachine gaan staan, kan vervelende gevolgen hebben. Gelukkig, geen glas.

Ik heb ondertussen drie paar handen nodig om me staande te houden. Henk ligt al in de salon op een bank een beetje te dutten. Bob wordt in zijn bed gelanceerd en, hoewel zijn wacht pas om 1.00 uur begint, komt hij om 21.30 uur al polshoogte nemen. De arme man ziet pas om 3.30 uur zijn bed weer terug. Ruud daarentegen, moet ik om 22.30 uur (als zijn wacht begint) echt wakker maken. In tegenstelling tot de rest van de bemanning heeft hij zijn hut achterin de boot. Daar zijn de bewegingen en het lawaai minder sterk dan voorin. Als ik de altijd laconieke en nuchtere Ruud vertel hoe het er voor staat zegt hij alleen maar: 'O ja? Ik heb niets gemerkt.'

Het geweld gaat de hele nacht zo door. We hebben allemaal (behalve Ruud natuurlijk) een rotnacht en doen bijna geen oog dicht. Aan het (verlate) ontbijt vooral vermoeide koppies en een wat mindere koffieconsumptie dan anders. Dit weer houdt vanmorgen nog wel even zo aan. Volgens onze weerdeskundige op St. Maarten, met wie we elke dag via de sailmail contact hebben, is het buitengewoon instabiel. De verwachtingen zijn elke 6 uur  volkomen anders. Er valt dus weinig zinnigs over de vooruitzichten te zeggen. 'Uitzitten' dus maar en hopen op betere tijden. We snakken ondertussen naar een lekkere ruime wind of zelfs wind van achter om ons nu eens rustig richting de Azoren te laten blazen. We worden een beetje dol van al 900 mijl 'gehak' tegen de golven in.

de afwas gaat altijd door...
We merken ook wel dat we 'dichterbij' komen. 's Morgens aan het ontbijt en 's avonds in het donker wordt er al wat meer naar t-shirts en fleecetruitjes gegrepen. Vannacht voor het eerst ook een extra lakentje/dekentje op bed gehad omdat het een beetje fris wordt. De zon daarentegen komt al merkbaar vroeger op. Elke 15 graden westerlengte betekent een uur minder tijdsverschil met Europa. We naderen de eerste 15 graden, dus we zullen het er aan boord eens over hebben hoe we dat in de praktijk gaan oplossen.

de schipper heeft voor het eerst in 8 jaar weer een lange broek aan
Via onze 'webmaster' Michiel hebben we wat reacties op de blog teruggekregen. Het is heel leuk om te horen dat zoveel mensen de blog lezen en met ons meeleven! (In willekeurige volgorde) collega's van het Palet, van Stenden, familie, vrienden, Toerzeilers, L17 zeilers Kris en Lars en buren: hartelijk dank daarvoor!
Afgelegde dagafstand om 12.00 uur lokale tijd: 130,5 NM
Positie om 12.00 uur lokale tijd: 29.18.9 N en 54.25.7 W

ENGLISH:

Tuesday, May 15, day 7
Again, a rough night, loud, I mean really loud bumps against the side of one hull, sudden movements as the boat finds her way again after the attack. Already before dinner we seed clouds forming, so it seems wise to take away the genoa. Anita gets the squalls in her watch, up to 24 knots, and Bob comes to assist of necessary reef the mainsail but we manage and suffer, being in bed does not guarantee sleep! Only Ruud, the lucky guy, sleeps through all this noise and movements, his cabin is aft.

This morning to compensate for the sleepless night, I serve Fromage Frais from French Marigot on St. Martin for breakfast, with prunes and cereals. The fridge is getting emptier and so is the freezer. So, more room now for that large dolphin fish (mahi-mahi) that I didn't catch yesterday, only Saragossa weed! We already had the last of the bananas, pineapples, melons, fresh spinach, broccoli, peppers. For our daily vitamins we still have celery, tomatoes, pumpkin, courgette, eggplant (aubergine), christophene (chayote), carrots, white and red cabbage. Plus grapefruit, kiwi, mango, pear and apples and  green bananas and plantains (both for cooking), potatoes and sweet potatoes. I mostly  serve quinoa, cous cous, brown rice, polenta, bulgur, pasta, black beans and chick peas etc. For dinner yesterday we had scalloped potatoes, flank steak strips and the last of the broccoli.

I try to prevent kitchen stuff from falling out of their slots, but during the night the blender toppled onto the floor, no broken glass so we can still have our daily fruit smoothie.

Nico ("NIX") sent  a mail that the weather will stay this way, which means unstable. Every 6 hours there is a new (different) forecast. His experienced advice: just sit it out. So far (in 1 week minus 4 hours) we sailed 893 miles, as to 809 as the crow flies, not bad. Another 1400 to go to the Azores. Not bad either.

Getting closer to our destination also implies getting closer to the cold... the crew dons not only t-shirts (me) but also fleece sweaters and trousers! Last night they claimed the spare fleece blankets, just a sheet won't do anymore. I, on the other hand feel fine, less heat suits me. At noon today the thermometer read 28 degrees Celsius inside, and 24,9 Celsius outside (76.8 F). Weeks ago I aired the duvets and washed the covers so the real cold may come.

Our position at noon is: 29.18.9 N and 54.25.7 W
The distance sailed in the last 24 hours: 130.5 NM

1. Jullie snakken naar mooi weer. Nou, wij ook in Nederland. Compleet herfst, 11 graden, harde NW wind. Wees voorzichtig.