zondag 13 mei 2012

24. Dag 5

*English below*

Voorlopig tot  15 mei koers 35 aanhouden wind 10-12 kn

Daarna koers 10-20 wind zwakt verder af tot 10 kn

na 18 mei kun je weer NO varen

na 20 mei neemt de wind weer toe tot 15 kn uit het zuiden
Nico

Ik vergeet bijna een zeer belangrijk feit te vermelden: Henk heeft eergisteravond voor het eerst in 8 jaar Carieb een lange (warme) broek aangetrokken... De rest van de bemanning had geen last van koude benen dus hij heeft en houdt de primeur!

De rest van de dag (gisteren) verloopt zeer ontspannen. We hebben nog een flinke vaart maar  bepaald vlak is de zee niet te noemen. Wederom geen schip gezien. De nacht die volgt is minder ontspannen. Het waait hard en de zee is erg ruw. We vliegen regelmatig van ons bed en de boot maakt een hoop kabaal. We slapen slecht en iedereen is erg stilletjes aan het ontbijt. Henk heeft last van jicht en ligt met een paar pillen achter de kiezen te wachten tot het beter wordt. Bob heeft ontdekt dat een trampoline aan een kant loszit en is met zwemvest en lifelines om, naar voren gekropen om het euvel te herstellen. Hij wordt bijna gelanceerd door de hoge golven.

blog schrijven
Onze dagindeling ziet er normaal gesproken als volgt uit: Henk is altijd vroeg en staat op wanneer de laatste wacht om 6 uur naar bed gaat. Om 8 acht is de uitzending van het Atlantic Home Run Net. Joke verzorgt onze communicatie met het netje en zorgt dan in elk geval met de pen in de hand klaar te zitten. Min of meer rond die tijd verzamelen ook de andere slaperige koppies zich aan dek. Degene die het laatst naar bed is gegaan, slaapt natuurlijk het langste uit. Dan volgt het ontbijt en de koffie. Henk haalt de gribfiles en de sailmail binnen. Zonodig worden de zeilen en/of de koers bijgesteld, iedereen gaat wat rommelen en om een uur of half 11 drinken we weer wat. Voor 12 uur schrijf ik de blog en maakt Joke een Engelse vertaling, zodat deze direct na het vaststellen van de middagpositie verzonden kan worden. Rond 1 uur gaan we aan de lunch. Daarna volgt meestal een kleine siesta. Rond half 5 hebben we happy hour (als onze magen dat toelaten tenminste-dat verschilt van dag tot dag) en tussen 6 en 7 eten we warm. Even afwassen, opruimen en een laatste kopje koffie en dan tussen half 8 en 8 uur verhuist iedereen naar zijn kooi. Omdat we met vier man wacht lopen, hebben we de 10 wachturen  door 4 gedeeld zodat we 2 1/2 uur per persoon overhouden. De eerste wacht is van 20.00-22.30 uur, de tweede van 22.30-1.00 uur, de derde van 1.00-3.30 uur en de laatste van 3.30-6.00 uur. Ik loop standaard de eerste wacht en Joke de laatste. Ruud en Bob  varieren een beetje tussen de tweede en de derde.

onze Engelse vertaalster
Wat we nou doen de hele dag? In willekeurige volgorde: naar de golven staren, kijken of we schepen aan de horizon ontdekken, met koers, zeilen en weerbericht bezighouden. We lezen, puzzelen en luisteren naar muziek: de tablets, IPod en E-readers zijn daarvoor zeer handig. We doen wat klusjes aan de boot en Joke is met de bereiding van het eten bezig. We dutten wat en we kletsen met elkaar. Ruud houdt zijn camera in de aanslag om bijzondere vogels of andere dieren te fotograferen. Toevallig zien we vanmorgen net een enkele vogel langs vliegen. In dagen niet gezien. Nog geen spoor van dolfijnen. Die zijn met deze woelige zee ook moeilijk te ontdekken. We zijn nu ondertussen wat aan het ritme gewend en de dagen gaan toch wel snel voorbij.

golven staren
ogen aan de binnenkant bekijken
We verlangen naar het moment dat we eindelijk eens niet hoog aan de wind hoeven te zeilen. Op een bepaald moment zouden we de onderkant van een lagedrukgebied moeten bereiken en zo met ruime wind of voor de wind kunnen meeliften tot de Azoren. Je wordt wel moe van de hele dag op zo'n heftig bewegend schip je evenwicht te bewaren. En dat op een catamaran. Ik kan me levendig voorstellen hoe het er nu op een monohull aan toegaat.

Onze positie om 12 uur: 26.08.9 N   57.05.1 W
Afgelegde afstand in mijlen de afgelopen 24 uur: 134.3 nm

ENGLISH:

Sunday May 13, day 5
As I write this the last reef is being taken out of the mainsail, we need more speed, and the winds are light though the waves are still bumpy.  We all long for a more favourable wind direction.

Yesterday was a nice day for sailing and doing little chores. Henk was starting to feel the COLD of more northern latitude, he donned a pair of fleece trousers.... and I started to replace the zippers of Henk and my sailing jackets, and my sailing trousers. They were corroded beyond repair and Anita brought new ones from Holland. Too much movement of the boat though to start with the sewing machine.
Bob's watchful eye saw that one side of a trampoline had chafed and broken. He crawled to the foredeck and replaced the line, himself secured by his lifeline on his safety vest.

Henk's gout is worse, he thinks it's because too much physical activity with the sails and lines. We start dreaming of electrical winches...., like continue to charter to save up for one!

In Anita's blog today she writes about our daily activities and non-activities. Since most of our English speaking readers are sailors who know the ropes, I will keep it short:

Our watches are 2,5 hours, between 8 p.m. and 6 a.m., then Henk takes over. Breakfast starts around 7.30 a.m., the last watch (me) preparing breakfast and then going to bed again to catch up on sleep. Anita has the 1st watch and Bob and Ruud alternate the middle watches.

At 8 a.m. I am ready for the Atlantic Homerun Net, I give them our position and the conditions of sea and weather. Anita marks the position of the other boats on our large chart, and at noon our own position. Mid-morning and mid-afternoon we have something to drink and a snack e.g. fruit cocktail. Lunch is around 1 p.m. , then Anita and Bob do the dishes and we all relax: listen to music, read a real book or on an e-reader, do puzzles on I-Pod or tablet, we are really quite modern, different from our trip coming to the Caribbean 8 years ago! Around 5 p.m. we sometimes have Happy Hour and sometimes we are less happy (no- alcohol circumstances). Then dinner, I usually start around 4 p.m. and we eat around 6.30 p.m. Then dishes again, tea and coffee, I make yoghurt for the following breakfast, we talk and retire if not on watch.

There are many chores I planned to do during my 2-3 weeks at sea but the boat's motions are mostly too wild to do much. But, I started on organizing and selecting photographs to digitally make into Photo albums. I hope to publish them on our site with a link but that can take a year...

By the way, we would welcome any comments from YOU, you can post them on the blog and Michiel will forward them. Let's hear from you?

Our position at noon Sunday 13: 26.08.9 N and 57.05.1 W
The distance for the last 24 hours: 134.3 Nautical Miles, this so far is our average.