Morgenochtend krijg je W wind en voordat je het weet zit je in cafe Sport
aan de borrel.
Je zult nog wel een rifje moeten zetten. Ik schat vlagen
van 30 Kn 26-5 vanaf 00:00 UTC. Doe maar rustig aan anders kom je s
nachts aan de 26e en dan mis je het mooie uitzicht op de Pico
succes
Onze schipperse trekt haar hele
trucendoos open om toch maar die ene vis te vangen. Het zal niet aan haar liggen
als de oceaan langzaam wordt leeg gevist. Vandaag heeft ze weer een nieuwe
opstelling voor de vislijnen bedacht. Een korte lijn in het midden met
daaraan een over het water springend blikje. Links en rechts daarvan een lange
lijn met aas. De diepere gedachte erachter is dat het blinkende blikje de vis
nieuwsgierig maakt. Vervolgens ziet hij geen aantrekkelijk hapje. Hij kijkt
verdwaasd om zich heen en komt gelijk daarna, of links of rechts, een lijn met
aas tegen en ... hap! Het is leuk bedacht, maar het werkt niet.
vislijn uitzetten |
Ruud is begonnen aan een pil van een boek
genaamd 'The memoirs of Christopher Columbus'. Heel toepasselijk leesvoer met
alleen maar water om je heen. Ik denk niet dat hij het voor Horta nog uit
krijgt. Zelf ben ik bezig in 'Tropenkolder' van Marcel de Jong over het leven
op Bonaire. Inderdaad, als vakantiebestemming heel leuk, maar om te wonen...
Er passeert ons een vrachtschip op niet al
te grote afstand, dat niet op de AIS verschijnt. Dat verbaast ons. Gelukkig
gebeurt het bij daglicht zodat we hem toch wel zien, maar het zet je wel aan
het denken. Het is een bevestiging dat ook dit systeem niet feilloos werkt. We
zien wel twee andere grote zeeschepen op het beeld voorbijschuiven, een daarvan
zien we ook met het blote oog. Een groot vierkant containerschip met de elegante
naam 'Lyric Poet'. De ander heet 'African Dahlia'. Prachtige namen voor hoekige
kolossen. Daar is duidelijk iemand met fantasie aan te pas gekomen.
voorraad klokken |
Onze vlucht van vrijdag halen we niet meer.
Daar hadden we al enigszins rekening mee gehouden door de zaterdag, zondag en
maandag als uitloop te reserveren. Helaas, en wie had dat van tevoren kunnen
bedenken, besluiten de Portugese luchtverkeersleiders juist dit weekend te gaan
staken. Omdat wij geen internet en geen telefoonverbinding, maar alleen radio
aan boord hebben, wordt het thuisfront aan het werk gezet. Het blijkt dat de beschikbaarheid
van vliegtuigstoelen richting Amsterdam net zo snel afneemt als de prijzen
stijgen. De telefoon van de vertegenwoordiger van de vliegmaatschappij in
Nederland is overbelast en daarom wordt hij maar helemaal niet meer
opgenomen. Gelukkig is onze zoon niet voor een gat te vangen en belt hij zelf
naar Portugal. Na een tijdlang gezellig Engels babbelen met een Portugees,
krijgt hij de man zover om onze vlucht gratis over te boeken naar de twee
allerlaatste beschikbare stoelen op de maandag. Vakwerk, Michiel!
De motoren blijven de hele nacht aan. Pas
vanmorgen vroeg komt er een beetje wind en kunnen ze een voor een uit. De wind
is gedraaid en komt nu van achter. Zachtjes schommelend worden we nu met een
flinke vaart richting Horta geblazen. Deze koers bevalt de dames wel. Nu kunnen
we rustig, op een been staand, een broek aantrekken zonder dat we steeds
naast de pijp stappen. We noemen het al het 'Gematigd Meiden Tempo'.
Dagafstand in 24 uur: 131,7 mijl
Positie: 37.33 N and 33.28 W
ENGLISH:
Friday, May 25, Day 17
That was a perfect day, yesterday. And so
far, today is just as fine. Again, towards sunset, a short show of 2 dolphins,
doing summersaults. And once again, I lost a lure. I am now down to the empty
toothpaste tubes, I complete with fringe and large blue eyes. We anticipate a
catch and then we'll take a photograph with the Elmex or Sensodyne bangling
from his mouth with very white teeth.... send it in and get a LOT of money (to
buy new lures...). Oh well, we have time on our hands for day dreaming.
During my watch I marvelled at the sky, it
was clear and SO full of stars! The Milky Way was visible too, and the 2 bows
of Zeevonk helped create of stream of bioluminescence. Then came sunrise around
6 a.m., the end of my watch. I feel privileged to experience all this.
We changed our watches for the 3rd time, but
forgot to tell Henk, our skipper. Anita and I had a good laugh when we dubbed
the clock on the microwave our GMT... General Microwave Time, as those little
ciphers light up in the dark: very important during our watches and very
important during the day, as food and drinks in time are always a welcome
break.
We started one engine yesterday night, and
had it on plus the 2nd one, all night to assist the mainsail. Around 9 a.m.
today there was enough wind and now we are doing a nice 7 knots. In the
Atlantic Homerun Net we heard that Hitchhike Heidi has an engine problem and is
getting low on power. So it must have been them we passed during Ruud's
watch, he noticed a green (starboard) light that was making little progress.
Had we known, we could have made contact and perhaps even helped out. Now we
and Luna will be standby to help them get into Horta, especially important if
there is a lot of wind, which is predicted for later today already. But before
the wind comes back, we enjoy sitting in the sun, especially on the
trampolines, like all day yesterday.
Anita and Bob have already missed their
flight from Horta via Portugal to Amsterdam, which is today! Coincidence, TAP
are on strike, and changing their flight proved difficult, but their son
Michiel managed, without extra costs even, to book the last 2 available seats
on Monday, thanks to his experience as Help desk worker, and his call directly
to TAP in Portugal!
Our position at 12 UTC: 37.33 N and 33.28 W
The distance of the last 24 hours: 131.7
nautical miles
Geen opmerkingen:
Een reactie posten