donderdag 24 mei 2012

34. Dag 15

*English below*

Zeevonkenaren,
 De wind komt pas weer op 25-5 om 06:00 UTC
Windrichting WZW langzaam toenemend to 30 Kn.
Je kunt het beste richting flores motoren en gijpen zodra er wind komt.
Die tropische depressie had ik ook op de grib van vanochtend en zou 30 mei
overkomen. Op de laatste grib is hij alweer verdwenen.
Slaap zacht
 Nico

We varen halve wind en dat betekent dat de golven dwars inkomen. Dat is heel vervelend want we worden voortdurend van links naar rechts gesmeten. Het is een hels kabaal onder de boot. Tel daarbij op het kielzog van twee rompen bij meer dan 8 knopen snelheid en twee loeiende windgeneratoren op het achterdek en de herrie is compleet. Volgens mij zou een arbo-man dit nooit goedkeuren!

Ik kom onze hut binnen en bingo. De twee koffers die op het bovenste ongebruikte stapelbed lagen, zijn op de kop in het gangpad beland. Zulke schuivers maken we dus. Nou ja, het kan geen kwaad om na drie weken de inhoud van je koffer eens te reorganiseren.

De klok staat weer een uur vooruit. Leuk dat je hier zelf kan bepalen of je dat, en wanneer je dat doet. Geen mens om verder rekening mee te houden. We vormen een eigen drijvend koninkrijkje en niemand die zich ermee bemoeit.

Ruud biedt aan om vandaag voor het eten te zorgen. Hij is veel in Indonesie geweest en zal met de ingredienten die voorhanden zijn een Soto Ayam (kippenmaaltijdsoep) voor ons maken. Er komen heerlijke geuren de keuken uit drijven. Hij kookt er een kom witte rijst bij en we smullen vervolgens van een verrukkelijk maal!
onze sous-chef
Ik schrijf tegenwoordig de kladversies van de blog tijdens mijn wacht. Dat bevalt goed. De iPad is onmisbaar wat dat betreft. Je kan de helderheid van het beeld heel ver terugbrengen zodat je in het donker niet wordt verblind. Een beetje schrijven, puzzelen en E-books lezen, het kan allemaal. Ik hak de wacht tegenwoordig in stukjes. Een kwartiertje rustig zitten en dan even een rondje maken. Wat te drinken inschenken en een hapje fruitbar nemen. Buiten kijken of er geen schepen in de buurt zijn en even op de instrumenten kijken. Varen we nog de juiste koers? Gaan we niet te hard of te zacht? Als er hulp nodig is, wordt kapitein Henk uit bed getrommeld en anders ga ik weer rustig zitten.

Vannacht waait het nog hard; de boot stampt en maakt veel kabaal. De wind giert door de verstaging. De rest van de bemanning ligt lekker in zijn bedje te snurken en ik zit in mijn eentje in een donkere salon. Alleen de verlichting van de instrumenten brandt. Ik heb een dik vest aan, een reddingsvest, lange broek en zeillaarzen. Het is 16 graden en het is aardedonker buiten, er is veel bewolking; geen sterren en geen maan. Even denk ik: wat doe ik hier in vredesnaam? Thuis heb ik een lekker warm bedje in een slaapkamer die niet beweegt. Heel even denk ik dat maar, want ik vind het toch wel stoer om dit mee te maken en een avontuur om nooit te vergeten. En ach, dat lekkere bedje thuis, daar kan ik -hoop ik- nog lang genoeg van genieten.

Via de mail hoor ik dat het in Nederland eindelijk mooi weer is. Het is er zelfs nog warmer dan hier. Michiel heeft iets opgevangen over mogelijke stakingen in Portugal. Ik hoop wel dat wij nog thuis kunnen komen. Dus werkgevers: als we niet op komen dagen, dan weten jullie waar het aan ligt! En passant geef ik nog even een boodschappenlijstje door; de winkels zijn dicht als we terugkomen. Bizar dat je midden op de oceaan in gedachten bezig bent met de inhoud van je eigen ijskast.

Vanmorgen hebben we (hoe is het mogelijk na de voorafgaande dagen) wat minder wind. De motoren gaan nu en dan een uurtje aan en dat helpt de zeilen net genoeg om een mooi vaartje te maken. Er staat een hele lange, rustige deining van een metertje of drie hoog. Bovenop een golf heb je een prachtig uitzicht om je heen . We worden getrakteerd op een echte 'Nederlandse wolkenlucht' en er schijnt een heel waterig zonnetje. Het is net genoeg om nog buiten in het gangboord te kunnen zitten. Er komt een hele armada aan Portugese oorlogsschepen voorbij: ik vind het zulke leuke beestjes, ik wil er wel een voor in de badkuip! Jammer dat ze gevaarlijk zijn. We zeggen al: 'De Portugese Marine is op oefening.'

Er liggen weer twee vliegende vissen op het dek. Ditmaal gaan ze niet in de vriezer maar dienen ze als aas. Joke is vastbesloten om vandaag een dikke, vette vis te gaan vangen!

Vandaag ook verzamelen de kleine bootjes zich in IJmuiden voor de Small Ships Race naar Lowestoft, die morgen van start gaat. Bemanning van de 'Parel' en de 'Noest' en alle andere bekenden: zet hem op!

Dagafstand na 24 uur: 148,9 mijl
Positie: 36.16.8 Noord en 38.16.7 West

ENGLISH:

Wednesday, May 23, Day 15
What is better when sailing across the Atlantic: a lot of wind with steep high waves or long waves from the side and very little wind? In the first scenario (yesterday) we make good speed but it is hard to relax, the body tenses continuously, even when in bed you feel the waves crash under the boat so that you fly into the air! Balance is precarious, making life difficult, like pouring a glass of water or laying the table for meals or simply going to the bathroom or putting on trousers. In the second case (today) we lie in the sun and read but every now and then we have to run an engine to maintain sufficient speed and keep on course.

Well, we had strong winds yesterday (up to 40 knots) plus the steep waves (3 meter). But not a distance-record as the waves from the side slowed us down. This morning the wind dropped to about 10 knots and we have motored a few hours. Nico, our router for the weather, wrote yesterday that today would be the last day with wind... picking up again not until the 25th. Let's hope he is not always right with his predictions (that is, little wind)!

Last night for dinner sous chef Ruud prepared a delicious chicken soup (Soto Ayam) plus rice, eaten like traditionally in Indonesia from 2 bowls, you simply dip the rice in the soup.

This morning's 4th little flying fish on deck looked overdue for eating, so I attached it to one of the lures to lure a nice big dolphin fish... already twice my pink or purple plastic octopus  simply disappeared, broken off or bitten off by the prospective catch of the day.

So, all is well on board Zeevonk, not much news today.

Position at 12 UTC: 36.16.8 North and 38.16.7 West
Distance of the last 24 hours: 148.9 NM, another 490 to go.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten